ایران پرسمان

آخرين مطالب

ایلان ماسک کل صنعت فضایی را بلعیده است! دانش و فناوری

ایلان ماسک کل صنعت فضایی را بلعیده است!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / ایلان ماسک از زمان راه‌اندازی اسپیس ایکس در سال 2002 به عنوان شرکت خصوصی پرتاب کننده موشک‌های بزرگ برای رقابت با بوئینگ و لاکهید مارتین، به طور روشمند به سمت تصرف کل صنعت فضایی حرکت کرده است یا دستکم سودآورترین شرکت را در دست گرفته است.
ماسک در سال 2019، زمانی که شرکت‌هایی مانند Spaceflight Inc را دید که در حال به دست آوردن پول زیادی از ماهواره‌های کوچک در بسته‌هایی هستند که می‌توانستند به‌طور ارزان با موشک‌های فالکون 9 اسپیس‌ایکس پرتاب شوند، شروع ماموریت‌های ترنسپورتر اسپیس‌ایکس(Transporter) برای انجام این کار را اعلام کرد. تنها در عرض چند ماه، Spaceflight از این تجارت خارج شد.
در سال 2020، ماسک وارد بازار اینترنت پهن باند ماهواره‌ای شد و سرویس بتا را برای استارلینک معرفی کرد. او با مورد هدف قرار دادن حاشیه سود ناچیز شرکت‌های کابلی زمینی مانند Comcast و Verizon و با هدف بهبود زمان‌های تاخیر طولانی شرکت‌های ارتباطات ماهواره‌ای مانند ViaSat و Hughes، به مشتریان اینترنت امکان دسترسی به خدمات پهنای باند را با تنها 99 دلار در ماه داد. در آخرین گزارش چهار میلیون مشترک این پیشنهاد را پذیرفته‌اند.
در سال 2021، اسپیس‌ایکس متوجه شد که ویرجین گلکتیک و بلواوریجین در حال ایجاد کسب و کارهای گردشگری فضایی هستند. اواخر همان سال، اسپیس‌ایکس چهار فضانورد خصوصی را در مأموریت اینسپیریشن 4 به فضا فرستاد. سال بعد، اسپیس ایکس چهار فضانورد خصوصی دیگر را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد.
به تازگی، اسپیس‌ایکس در بازار نوپای خدمات مستقیم به تلفن همراه نیز حرکت‌هایی انجام داده است. پس از توجه به تمام توجهی که SpaceMobile پس از اثبات این مفهوم به خود جلب کرد، اسپیس‌ایکس شروع به تغییر دادن ماهواره‌های استارلینک برای پشتیبانی از تماس‌های تلفن همراه با تلفن همراه کرد.
اسپیس‌ایکس به عنوان بزرگترین ترس اروپا
همه این‌ها به این معناست که اگر درگیر سرمایه‌گذاری در فضا هستید، بهتر است اسپیس‌ایکس را به‌عنوان یک رقیب بالقوه زیر نظر داشته باشید.
در مصاحبه اخیر با نشریه فرانسوی Les Echos، مدیر اجرایی شرکت آریان اسپیس(Arianespace) تابعه ایرباس، هشدار داد که اسپیس ایکس اکنون در حال رقابت با کل صنعت فضایی است. این مصاحبه بر برنامه‌های آژانس فضایی اروپا(ESA) برای پرتاب «چالش پرتابگر اروپایی» برای طراحی یک موشک سنگین جدید که می‌تواند با آریان 6 خود آریان اسپیس رقابت کند، متمرکز بود.
او با اشاره به اندازه کوچک بازار پرتاب اروپا و تلاش آن برای رقابت با قیمت‌های پایین اسپیس ایکس، گفت: من شک دارم که اروپا بتواند دو موشک سنگین را بخرد. در عوض، او از آژانس فضایی اروپا خواست تا تلاش‌های آریان اسپیس را برای ساخت موشک‌های قابل استفاده مجدد برای ارتقای آریان 6 تامین کند.
نگرانی او فراتر از پرتاب فضایی است. او می‌گوید که اروپا نه تنها باید از یک سازنده موشک، بلکه یک تلاش متحد برای ساخت و راه‌اندازی ماهواره‌ها نیز حمایت کند.
او به صورت فلکی ماهواره‌ای برنامه ریزی شده IRIS2 اشاره می‌کند که اروپا آن را «جایگزین استارلینک» می‌نامد.
هیچ یک از موارد فوق تعجب‌آور نیست. آریان اسپیس موشک‌های ساخته شده توسط شرکت مادر خود آریان گروپ را پرتاب می‌کند. البته آریان‌ اسپیس و ایرباس فکر می‌کنند که این ایده بدی است که یک شرکت اروپایی دیگر با آنها رقابت کند.
به طور مشابه، IRIS2 پروژه‌ای است که توسط کنسرسیوم اسپیس رایز(SpaceRISE) اروپا حمایت می‌شود. همان‌طور که در حال حاضر ساختار اسپیس‌رایز متشکل از حدود 12 شرکت فضایی مختلف اروپایی از جمله ایرباس است که به طور مشترک برای ساخت و راه‌اندازی ماهواره‌های IRIS2 کار می‌کنند. ایرباس ممکن است تنها بخشی از این کنسرسیوم باشد، اما هنوز منطقی است که ایرباس ترجیح می‌دهد هیچ کس دیگری با گروهش رقابت نکند، بنابراین می‌تواند به جای آن روی رقابت با اسپیس ایکس تمرکز کند.
در همین حال، اسپیس ایکس که به تازگی یک دور سرمایه‌گذاری را با ارزش‌گذاری 210 میلیارد دلاری در ماه ژوئن به پایان رسانده است و اخیرا دور جدیدی از بودجه را اعلام کرده است. ارزش پیشنهادی آن امروز 255 میلیارد دلار است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1172704/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

15 بانک به خودشان 188 همت وام دادند، به نهضت ملی مسکن هیچ!

نماینده مجلس: مزد کارگران حداقل 28 درصد عقب است

روایت تسنیم از کسری 184 هزار میلیاردی منابع و مصارف یارانه‌ها

140 کیلو شمش طلا در حراج امروز فروخته شد

رئیس سازمان بورس: نمی‌شود بازار سرمایه به یکسو برود و بازار پول به سویی دیگر!

اگه میخوای روی پای خودت بایستی این قانون رو رعایت کن

نحوه بالا رفتن مار پیتون از درخت را دیده اید؟

این پرنده که 160 کیلومتر را بدون بال زدن می پیماید!

نی‌نی جوجه تیغی وقتی تازه به دنیا میاد این شکلی هست

گوناگون/ ماهی پلک ندارد؛ بدون پلک چطور می‌خوابد؟

4 گوشه دنیا/ مغز مگس پیچیده‌تر از آن است که فکر می‌کنید

گوناگون/ پدربزرگ کبیر، پیرترین درخت جهان

حکمت/ هر کس خود را در جایگاه تهمت قرار دهد

حکایت/ جواب ابلهان خاموشی است

کارهای احمقانه و پر از ریسکی که هوش از سرتان میبرد!

جریان الکتریکی به ساده ترین زبان

تولید دستگاه رصد تغذیه آب کشت

خواندن قسمتی از مثنوی و ویژگی‌های آن

نگاهی به دو کتاب متفاوت یک‌نویسنده

تذکر عراقچی به نبویان در جریان دیدار با بشار اسد

واکنش مقام شبکه افق به ادعای حضور سردار قاآنی در یک برنامه: همکارانم در حال پیگیری هستند، تا بدانند منبع شایعه از کجاست!

آذری جهرمی: اگر می‌خواهیم هژمونی غرب را بشکنیم، کلیدش خدمت به مردم است

ناطق نوری 80 ساله شد

طعنه سنگین زیباکلام به رضا پهلوی

زخمی شدن 8 صهیونیست در عملیات استشهادی در بئرالسبع

حملات مقاومت فلسطین علیه نیروهای رژیم صهیونیستی در غزه

رکوردشکنی قیمت‌ طلا و سکه در بازار

تامین 25 درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر

چطور دخل و خرج‌مان را مدیریت کنیم؟  بلوبانک با ابزار «مدیریت مالی»، به کاربران خود کمک می‌کند که برنامه‌ریزی بهتری برای نقدینگی خود داشته باشند

تماس تلفنی تبلیغاتی ممنوع شد

قبض برق یک میلیون و 800 هزار تومانی برای پرمصرف‌ها

وزیر نفت: نقش سپاه در تامین امنیت تاسیسات نفتی برجسته است

افزایش 55 درصدی قیمت آب برای بدمصرف‌ها

دیوانه بازی یک راننده فاجعه آفرید

صحنه ای ثبت شده از قدرت باورنکردنی گراز

زیباترین لحظاتی که امروز می‌توانید ببینید

این ویدئو رو سازنده آفرود نباید ببیند!

گله مرال‌ها در ارتفاعات مازندران

وسایلی زیبا که با قطعات ماشین ساخته شدن

رنگ بنفش چگونه تولید میشود؟

تا به حال داستان شهر ونیز را شنیده اید؟

خانمی که مشهد را نجات داد!

رنگ های از یاد رفته در ایران باستان

چرا برج خلیفه سقوط نمیکنه؟

رقابت چین و آمریکا برای تعیین زمان روی ماه

ترکیب کشاورزی با انرژی خورشیدی برای رسیدن به انتشار صفر کربن

تعبیر «دانای قوم» برای شمس

شعرخوانی دلنشین استاد کاکاوند

تسنیم به نقل از منبع آگاه: طرح پاسخ سخت به اقدام احتمالی صهیونیستها آماده است

هروی: ایران دیپلماسی و میدان را برای پشتیبانی جبهه مقاومت فعال کرد