ایران پرسمان

آخرين مطالب

تذکر سخنگوی هیئت‌ رئیسه مجلس درباره لوایح پالرمو و CFT؛ قالیباف پاسخ داد سیاست روز

تذکر سخنگوی هیئت‌ رئیسه مجلس درباره لوایح پالرمو و CFT؛ قالیباف پاسخ داد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / درحالیکه سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در تذکری اعلام کرد که لوایح پالرمو و CFT دوباره در مجمع مطرح شده است و باید به مجلس بازگردد و از طریق مجلس درباره آنها اقدام شود، رئیس مجلس درباره بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص توضیحاتی ارائه کرد.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 15 مهر) مجلس در تذکری اظهار کرد: در اصل 112 قانون اساسی بحث مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است. در این اصل آمده است که مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواردی که مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان خلاف موازین شرعی و قانون اساسی باشد، در صورت اصرار مجلس این موارد به مجمع ارجاع داده می‌شود.
وی با بیان اینکه مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص و روشن است، ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به واقع به دنبال دایر کردن مصلحت است. در ذیل این اصل آمده است که مقررات مربوط به مجمع توسط خود اعضا تهیه می‌شود لذا بر اساس رویه مجمع معمولا مصوباتی که یک سال معطل بماند به دلیل اینکه مصلحت حائز زمان است بعد از یک سال بایگانی می‌شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این رو شنیده‌ها حاکی است که لوایحی همچون پالرمو و سی اف تی دوباره به مجمع ارسال خواهند کرد. با توجه به اینکه زمان بررسی این لوایح به اتمام رسیده، این لوایح باید به مجلس ارسال شود و این لوایح باید از طریق مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اصل 71 قانون اساسی، ادامه داد: در این اصل، اختیار قانونگذاری را به مجلس داده اند و به اصطلاح حرمت امامزاده را باید متولی آن نگاه دارد. از این رو در حال حاضر اتفاقاتی در حال رخ دادن است که ما نسبت به آن حساسیت داریم. به عنوان مثال در زمینه مبحث بازنشستگان ما در برنامه هفتم مصوبه‌ای داشتیم، اما هنوز جوهر این مصوبه خشک نشده، دولت اقدام به ارائه دو فوریتی در این بخش به مجلس کرده است و قصد دارد مواردی که مرتبط با بازنشستگان بوده و منابع آن تامین شده را اصلاح کند که البته با درایت شما فعلا این لایحه متوقف شده است.

وی ضمن تاکید مجدد بر این نکته که اختیار قانونگذاری برعهده مجلس شورای اسلامی است، افزود: به واقع باید حریم مصوبات مجلس نگاه داشته شود. در حال حاضر شنیده شده که یک لایحه یک فوریتی برای رفع مشکل یک نفر به مجلس ارائه دهند. بالاخره قانون انتصابات در مشاغل حساس به خوبی مشخص است. اینکه ابتدا ما یک فرد را منصوب کنیم و بعد تلاش کنیم تا قانون را تغییر دهیم، این مسئله حتما با حفظ شأن مجلس در مغایرت است. این مسئله تلویحا نشانگر این است که اقدام آقایان در دولت جهت انتصاب یک نفر غیرقانونی است از این رو نیاز دیدم که قانون را تغییر دهند که این مسئله درست نیست.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار سلیمی در صحن علنی مجلس و با اشاره به موضوع نحوه بررسی لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: به هر حال در این بخش روال قانونی هر چه بوده انجام خواهد شد. طبیعتا این مسئله همان طور که مطرح کردید مشمول زمان بوده و زمان‌های تعیین شده در قوانین مشخص است و باید تاکید کنم که این موارد بر اساس آئین نامه داخلی مجمع مدنظر قرار می‌گیرد.
وی افزود: همچنین برخی از این دست موارد مشمول 5 سال زمان و برخی از آن‌ها نیز دوره 10 ساله دارد، اما به هر حال به دلیل اینکه مصوبات درون مجمع بر اساس مصلحت بوده، زمان خود را داشته و قید زمان در آن تغییر پیدا می‌کند. به عنوان مثال قانونگذاری که در رابطه با مواد مخدر جهت تجدیدنظر به مجلس آمد، دیگر مجمع بررسی آن را ادامه نداد و این مسئله به طور کل به مجلس منتقل و قانونگذاری در مجلس مدنظر قرار گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در رابطه با ارائه لایحه دو فوریتی در زمینه بازنشستگان از سوی دولت به مجلس، بیان کرد: تا جایی که بنده مطلع هستم دوستانمان در دولت این لایحه را پس گرفته اند.
وی تاکید کرد: از آقای تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم این موضوع را مورد پیگیری قرار دهند. همچنین بنده روز گذشته این موضوع را خدمت رئیس جمهور مطرح کردم. در این بخش بحثی وجود دارد که افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، کفایت مصوبات مذکور را نمی‌کند. از این رو بنده توضیحاتی در رابطه با این مصوبه به رئیس جمهور دادم و تاکید داشتم که یک درصد ارزش افزوده بین 70 تا 75 همت اعتبار داشته و این منابع برای آن قانون کفایت می‌کند، اما موضوع پرداخت علی الحساب یک میلیون تومانی که به برخی از افراد تعلق نمی‌گیرد، بحثی ایجاد کرده که باید سازمان برنامه و بودجه حتما این مسئله را دنبال کند از این رو تذکر جنابعالی تذکر به جایی است و حتما ماده 29 و مباحث تغییر در قانون برنامه هفتم توسعه انجام نمی‌شود و ما باید حتما مباحث مربوط به این ماده را دنبال کنند تا پرداخت‌ها به درستی انجام شود چرا که اعتبار لازم برای این موضوع پیش بینی شده است. از این رو حتی اگر لازم شد بنده نیز جلسه در این رابطه برگزار می‌کنم تا موضوعات به درستی پیگیری شود.
قالیباف در ادامه در پاسخ به اظهارات سلیمی در رابطه با قانونگذاری در مورد یک فرد از سوی دولت به مجلس، بیان کرد: بله. حتما برای یک فرد قانونگذاری صورت نمی‌گیرد؛ این یک موضوع کلی است و تابعیت قهری یک بحثی است که طبیعتا مجلس و دولت باید روی آن بحث کرده و دنبال کنند، اما هرچه که باید اجرا شود، باید بدانیم قانون فعلی قانون است و باید مدنظر قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1172700/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

15 بانک به خودشان 188 همت وام دادند، به نهضت ملی مسکن هیچ!

نماینده مجلس: مزد کارگران حداقل 28 درصد عقب است

روایت تسنیم از کسری 184 هزار میلیاردی منابع و مصارف یارانه‌ها

140 کیلو شمش طلا در حراج امروز فروخته شد

رئیس سازمان بورس: نمی‌شود بازار سرمایه به یکسو برود و بازار پول به سویی دیگر!

اگه میخوای روی پای خودت بایستی این قانون رو رعایت کن

نحوه بالا رفتن مار پیتون از درخت را دیده اید؟

این پرنده که 160 کیلومتر را بدون بال زدن می پیماید!

نی‌نی جوجه تیغی وقتی تازه به دنیا میاد این شکلی هست

گوناگون/ ماهی پلک ندارد؛ بدون پلک چطور می‌خوابد؟

4 گوشه دنیا/ مغز مگس پیچیده‌تر از آن است که فکر می‌کنید

گوناگون/ پدربزرگ کبیر، پیرترین درخت جهان

حکمت/ هر کس خود را در جایگاه تهمت قرار دهد

حکایت/ جواب ابلهان خاموشی است

کارهای احمقانه و پر از ریسکی که هوش از سرتان میبرد!

جریان الکتریکی به ساده ترین زبان

تولید دستگاه رصد تغذیه آب کشت

خواندن قسمتی از مثنوی و ویژگی‌های آن

نگاهی به دو کتاب متفاوت یک‌نویسنده

تذکر عراقچی به نبویان در جریان دیدار با بشار اسد

واکنش مقام شبکه افق به ادعای حضور سردار قاآنی در یک برنامه: همکارانم در حال پیگیری هستند، تا بدانند منبع شایعه از کجاست!

آذری جهرمی: اگر می‌خواهیم هژمونی غرب را بشکنیم، کلیدش خدمت به مردم است

ناطق نوری 80 ساله شد

طعنه سنگین زیباکلام به رضا پهلوی

زخمی شدن 8 صهیونیست در عملیات استشهادی در بئرالسبع

حملات مقاومت فلسطین علیه نیروهای رژیم صهیونیستی در غزه

رکوردشکنی قیمت‌ طلا و سکه در بازار

تامین 25 درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر

چطور دخل و خرج‌مان را مدیریت کنیم؟  بلوبانک با ابزار «مدیریت مالی»، به کاربران خود کمک می‌کند که برنامه‌ریزی بهتری برای نقدینگی خود داشته باشند

تماس تلفنی تبلیغاتی ممنوع شد

قبض برق یک میلیون و 800 هزار تومانی برای پرمصرف‌ها

وزیر نفت: نقش سپاه در تامین امنیت تاسیسات نفتی برجسته است

افزایش 55 درصدی قیمت آب برای بدمصرف‌ها

دیوانه بازی یک راننده فاجعه آفرید

صحنه ای ثبت شده از قدرت باورنکردنی گراز

زیباترین لحظاتی که امروز می‌توانید ببینید

این ویدئو رو سازنده آفرود نباید ببیند!

گله مرال‌ها در ارتفاعات مازندران

وسایلی زیبا که با قطعات ماشین ساخته شدن

رنگ بنفش چگونه تولید میشود؟

تا به حال داستان شهر ونیز را شنیده اید؟

خانمی که مشهد را نجات داد!

رنگ های از یاد رفته در ایران باستان

چرا برج خلیفه سقوط نمیکنه؟

رقابت چین و آمریکا برای تعیین زمان روی ماه

ترکیب کشاورزی با انرژی خورشیدی برای رسیدن به انتشار صفر کربن

تعبیر «دانای قوم» برای شمس

شعرخوانی دلنشین استاد کاکاوند

تسنیم به نقل از منبع آگاه: طرح پاسخ سخت به اقدام احتمالی صهیونیستها آماده است

هروی: ایران دیپلماسی و میدان را برای پشتیبانی جبهه مقاومت فعال کرد