ایران پرسمان

آخرين مطالب

گوناگون/ آیا توبه از هر گناهی و از هر شخصی در هر زمانی پذیرفته می‌شود؟ خواندنی ها

گوناگون/ آیا توبه از هر گناهی و از هر شخصی در هر زمانی پذیرفته می‌شود؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرآنلاین / «توبه» مخصوص به گناه، یا افراد معیّن نیست و زمان محدودی ندارد.
«توبه» مخصوص به گناه، یا افراد معیّن نیست و زمان محدودی ندارد. آیات قرآن دلالت بر شمول توبه نسبت به جمیع گناهان و در هر زمان دارند؛ از جمله: در آیه 53 سوره زمر می خوانیم: «… خدا همه گناهان را می آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است».
تفعل «می آمرزد» مضارع است که بر استمرار دلالت دارد. تنها استثنایی که – طبق سوره غافر آیه 85 – در قبول توبه وجود دارد، زمانی است که انسان در آستانه برزخ قرار گرفته و یا عذاب الهی فرا رسیده است.
پاسخ تفصیلی:
در پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی مکارم آمده است: «توبه» مخصوص به گناه یا گناهان خاصی نیست، و شخص و اشخاص معیّنی را شامل نمی شود، و زمان محدودی ندارد، و سنّ و سال و عصر و زمان خاصّی در آن مطرح نیست. بنابراین، توبه از تمام گناهان است و نسبت به همه اشخاص و در هر زمان و هر مکان می باشد، همان گونه که اگر شرایط در آن جمع باشد مورد قبول درگاه الهی خواهد بود.
تنها استثنایی که در قبول توبه وجود دارد و در قرآن مجید به آن اشاره شده این است که اگر انسان زمانی به سراغ توبه رود که در آستانه برزخ قرار گرفته و مقدّمات انتقال او از دنیا فراهم شده است و یا عذاب الهی فرا رسد (مانند توبه فرعون هنگامی که عذاب الهی فرا رسید و در میان امواج نیل در حال غرق شدن بود)، پذیرفته نمی شود، و در آن زمان درهای توبه بسته خواهد شد، زیرا اگر کسی در آن حال توبه کند، توبه او اضطراری است نه اختیاری و توأم با میل و رغبت؛ قرآن می گوید:
«وَ لَیْسَتِ التَّوبَهُ لِلَّذِیْنَ یَعْمَلُونَ السَیِّئاتِ حَتّی اِذا حَضَر اَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ اِنّی تُبْتُ الآنَ وَ لاَ الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَ هُمْ کُفّارٌ اُولـئِکَ اَعْتَدْنا لَهُمْ عَذاباً اَلیماً»؛ (توبه کسانی که کارهای بدی انجام می دهند و هنگامی که مرگ یکی از آنها فرا رسد می گوید: الآن توبه کردم، پذیرفته نیست و نه توبه کسانی که در حال کفر از دنیا می روند ( و در عالم برزخ توبه می کنند) اینها کسانی هستند که عذاب دردناکی برایشان فراهم شده است!) 
در داستان فرعون می خوانیم: هنگامی که فرعون و لشکریانش وارد مسیر خشکی داخل دریا شدند و ناگهان آبها فرو ریختند و فرعون در حال غرق شدن بود گفت: «امَنْتُ اَنَّهُ لااِلهَ اِلاّ الَّذِی امَنَتْ بِهِ بَنُو اِسْرائیلَ وَ اَنَا مِنَ الْمُسلِمینَ»؛ (من ایمان آوردم که هیچ معبودی جز آن کسی که بنی اسرائیل به او ایمان آورده اند نیست، و من از مسلمین هستم!). 
ولی بلافاصله جواب شنید: «آلْئنَ وَ قَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ وَ کُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدینَ»؛ (الان ایمان می آوری؟! در حالی که قبلاً عصیان کردی و از مفسدان بودی توبه ات در این حال پذیرفته نیست)! 
درباره بعضی از قوام گذشته نیز می خوانیم: «فَلَمّا رَأَوْا بَأْسَنا قالُوا آمَنّا بِاللّهِ وَحْدَهُ وَ کَفَرْنا بِما کُنّا بِهِ مُشْرِکینَ»؛ (هنگامی که عذاب (شدید) ما را دیدند گفتند هم اکنون به خداوند یگانه ایمان آوردیم و به معبودهایی که همتای او می شمردیم کافر شدیم!)
قرآن در پاسخ آنها می گوید: «فَلَمْ یَکُ یَنْفَعُهُمْ ایمانُهُمْ لَمّا رَأَوْا بَأسَنا سُنَّهَ اللّهِ الَّتی قَدْ خَلَتْ فی عِبادِهِ وَ خَسِرَ هُنالِکَ الْکافِروُنَ»؛ (امّا هنگامی که عذاب ما را مشاهده کردند، ایمانشان برای آنها سودی نداشت، این سنّت خداوند است که همواره در میان بندگانش اجرا شده و آنجا کافران زیانکار شدند). 
و به همین دلیل، در مورد حدود اسلامی هنگامی که شخص مجرم بعد از دستگیر شدن و گرفتاری در چنگال عدالت و کیفر و مجازات، توبه کند، توبه اش پذیرفته نیست؛ چرا که این گونه توبه ها معمولاً جنبه اضطراری دارد، و هیچ گونه دلالتی بر تغییر موضع مجرم ندارد.
بنابراین توبه تنها در یک مورد پذیرفته نیست و آن جائی است که مسأله از شکل اختیاری بودن بیرون رود و شکل اضطراری و اجباری بخود بگیرد.
بعضی چنین پنداشته اند که توبه در سه مورد دیگر نیز پذیرفته نیست:
اوّل در مورد شرک و بت پرستی زیرا قرآن مجید می فرماید: «اِنَّ اللّهَ لا یَغْفِرُ اَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ مادُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ»؛ (خداوند (هرگز) شرک را نمی بخشد و پایین تر از آن را برای هر کس بخواهد و شایسته بداند می بخشد!) 
ولی این سخن صحیح نیست؛ زیرا در این آیه گفتگو از توبه نیست، بلکه سخن از «عفو بدون توبه» است، به یقین تمام کسانی که در آغاز اسلام از شرک توبه کردند و مسلمان شدند توبه آنها پذیرفته شد، و همچنین تمام مشرکانی که امروز نیز توبه کنند و رو به اسلام آورند به اتّفاق همه علمای اسلام توبه آنها پذیرفته می شود، ولی اگر مشرک توبه نکند و با حال شرک از دنیا برود مشمول غفران و عفو الهی نخواهد شد، در حالی که اگر با ایمان و توحید از دنیا بروند، ولی مرتکب گناهانی شده باشند، ممکن است مشمول عفو الهی بشوند، و مفهوم آیه فوق همین است.
کوتاه سخن این که، عفو الهی شامل مشرکان نخواهد نشد ولی شامل مؤمنان می شود، امّا توبه سبب آمرزش همه گناهان حتّی شرک خواهد شد.
دوم و سوم این که، توبه باید در فاصله کمی بعد از گناه باشد نه فاصله های دور، و نیز باید از گناهانی باشد که از روی جهالت انجام گرفته است نه از روی عناد و لجاجت، به دلیل این که هر دو مطلب در آیه 17 سوره نساء آمده است: «اِنَّمَا التَّوْبَهُ عَلَی اللّهِ لِلَّذِیْنَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَه ثُمَّ یَتُوبُونَ مِنْ قَریُب فَاُولئکَ یَتُوبُ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَ کانَ اللّهُ عَلیِماً حَکیماً»؛ (توبه تنها برای کسانی است که کار بدی را از روی جهالت انجام می دهند سپس بزودی توبه می کنند، خداوند توبه چنین اشخاص را می پذیرد و خدا دانا و حکیم است).
ولی این نکته قابل توجّه است که بسیاری از مفسّران این آیه را بر توبه کامل حمل کرده اند زیرا مسلّم است که اگر افرادی از روی عناد و لجاج مرتکب گناهانی شوند سپس از مرکب لجاجت و غرور پایین آیند و رو به درگاه خدا آورند، توبه آنان پذیرفته می شود، و در تاریخ اسلام نمونه های فراوانی برای این گونه افراد است که نخست در صفّ دشمنان لجوج و عنود بودند و سپس باز گشتند و از دوستان مخلص شدند.
همچنین مسلّم است که اگر انسان سالیان دراز گناه کند و بعد پشیمان شود و حقیقتاً توبه و جبران کند، توبه او پذیرفته خواهد شد.
در حدیث معروفی از پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) می خوانیم که فرمود: «هر کس یکسال قبل از مرگش توبه کند خدا توبه او را می پذیرد، سپس فرمود یک سال زیاد است، کسی که یک ماه قبل از مرگش توبه کند خدا توبه او را می پذیرد سپس افزود یک ماه نیز زیاد است، کسی که یک جمعه (یک هفته) قبل از مرگش توبه کند توبه او مورد قبول خداوند واقع می شود، باز افزود یک جمعه زیاد است کسی که یک روز قبل از مرگش توبه کند خداوند توبه اش را پذیرا می شود، باز فرمود یک روز نیز زیاد است! کسی که یک ساعت قبل از مرگش توبه کند خداوند توبه او را می پذیرد، سپس افزود یک ساعت هم زیاد است! کسی که قبل از آن که جانش به گلو رسد (در آخرین لحظه حیات و در حال اختیار) توبه کند، خداوند توبه او را می پذیرد!»(6)
البتّه منظور این است که توبه با تمام شرایطش انجام گردد؛ مثلاً، اگر حقوق افرادی ضایع شده در همان لحظه به افراد مطمئن توصیه کند که حقوق آنها را بپردازند و سپس توبه کند.
آیات فراوانی از قرآن نیز دلیل بر عمومیّت توبه و شمول آن نسبت به جمیع گناهان است؛ از جمله:
1 ـ در آیه 53 سوره زمر می خوانیم: «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ اَسْرَفُوا عَلَی اَنْفُسِهِمْ لاتَقْنَطُوا مِنْ رَّحْمَهِ اللّهِ اِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً اِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ»؛ (بگو ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است).
2 ـ در آیه 39 سوره مائده می خوانیم: «فَمَنْ تابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَ اَصْلَحَ فَاِنَّ اللّهَ یَتُوبُ عَلَیْهِ اِنَّ اللّهَ غُفُورٌ رَحیِمٌ»؛ (امّا آن کسی که پس از ستم کردن توبه کند و جبران نماید خداوند توبه او را می پذیرد، خداوند آمرزنده و مهربان است).
درست است که این آیه بعد از بیان حدّ سارق آمده ولی دارای مفهوم عام و گسترده ای است که شامل همه گناهان می شود.
3 ـ در آیه 54 سوره انعام آمده: «اِنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْکُمْ سُوءً بِجَهالَه ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ اَصْلَحَ فَأَنـَّهُ غَفُورٌ رَحیِمٌ»؛ (هرکس از شما کار بدی از روی نادانی کند سپس توبه و اصلاح نماید، مشمول رحمت خدا می شود، چرا که خداوند غفور و رحیم است).
در این آیه هرگونه عمل سوء که تمام گناهان را فرا می گیرد، قابل توبه و باز گشت ذکر شده است.
4 ـ در آیه 135 سوره آل عمران چنین آمده است: «وَالَّذینَ اِذا فَعَلُوا فاحِشَهً اَوْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوااللّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اللّهُ وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُونَ»؛ (و آنها که وقتی مرتکب عمل زشتی شوند یا به خود ستم کنند، به یاد خدا می افتند، و بر گناه اصرار نمی ورزند با این که می دانند).
در این جا نیز با توجّه به این که ظلم و ستم، هرگونه گناهی را شامل می شود، چرا که بعضی از گناهان ستم بر دیگران است و بعضی ظلم به خویشتن، و در این آیه نسبت به همه آنها وعده پذیرش توبه داده شده است، عمومیّت توبه نسبت به تمام گناهان اثبات می شود.
5 ـ در آیه دیگری (آیه 31 سوره نور) همه مؤمنان را مخاطب قرار داده می فرماید: «وَتُوبُوا اِلی اللّهِ جَمیعاً اَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ (ای مؤمنان همگی به سوی خدا باز گردید تا رستگار شوید). واژه جمیعاً دلیل بر این است که هر گناهکاری دعوت به توبه شده است، و اگر توبه دارای شمول و عموم نباشد، چنین دعوتی صحیح نیست.
این نکته قابل دقّت است که در آیات بالا در بعضی از موارد روی مسأله اسراف تکیه شده و در مورد دیگر ظلم، و در مورد دیگر عمل سوء،و وعده آمرزش همه این عناوین بطور گسترده، در صورت توبه داده شده است؛ بنابراین، هر عمل سوء و هر ظلم و ستم و هر اسرافی بر خویشتن از انسان سر بزند و توبه کند، خداوند توبه او را می پذیرد.
در این باره روایات زیادی در کتب شیعه و اهل سنّت نقل شده که درهای توبه تا آخرین لحظات عمر، مادام که انسان مرگ را با چشم خود نبیند باز است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1172046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین آمار حجم معاملات سامانه ارز تجاری مرکز مبادله ایران

2.3 میلیارد دلار سرقت از بازار رمزارز در سال 2024

احتمال ادغام غول‌های خودروسازی ژاپن برای مقابله با چین

گوناگون/ محبت مادرانه حضرت فاطمه (س) در قیامت

گوناگون/ حضرت فاطمه(س)؛ مادر معنوی امت و مظهر آرامش الهی است

نقاره‌زنی حرم رضوی به مناسبت شب ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)

استوری/ شب میلاد، امشب تو حرم جشن و مهمونیه

غول 19 متری زباله‌های پلاستیکی در ساحل بنگلادش

مشهد الرضا غرق در سرور و شادی

ویدئو جالب از نحوه تولید کاسه توالت

گوناگون/ روز بهترین «مادر» دنیا حضرت زهرا (س) مبارک

با سقوط به درون سیاهچاله، مرگ آن را خواهیم دید!

مرا در بر بگیر ای مهربان!

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: تلاش می‌کنیم که از رویکرد تکذیب‌محور فاصله بگیریم

سخنگوی دولت: بحران‌های محیط‌زیستی نتیجه سیاست‌گذاری‌های ما در گذشته هستند

ترکیه: ایران به‌دنبال جنگ در منطقه نیست

انتقاد چین به گزارش پنتاگون در مورد توانمندی نظامی پکن

ارتش اسرائیل: پدافند هوایی ما مستحکم نیست

نخست‌ وزیر فنلاند: مرزهای مشترک با روسیه بسته است

کاخ سفید: پاکستان با موشک‌های دوربرد می‌تواند آمریکا را هدف قرار دهد

حمله پهپادی ترکیه به حسکه سوریه

رای‌الیوم: الجولانی دستور اختصاص تیمی برای حفاظت از حرم حضرت زینب (س) را داد

ارتش رژیم صهیونیستی: از شکست روز شنبه درس گرفتیم

چرا ارتباط ایران با افکار عمومی جهان اسلام و منطقه ضعیف است؟

برخورد جناحی با یک رفتار انسانی

مسیریابی در سوریه جدید

ادامه روند کاهشی قیمت طلا و ارز

کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی فرانسه برای سال 2025

اگر دلت شکست سفرهٔ دلت را پیش پیغمبر(ص) باز کن

وقتی شکارچی مجذوبِ زیبایی طعمه اش میشود!

آذین‌بندی باشکوه حرم امیرالمؤمنین(ع) در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)

ابداع ماده‌ نوینی با قابلیت جذب دی اکسید کربن و ذخیره انرژی

پیاده روی جالب فضانوردان

داستانک/ تست استخدام

شعرخوانی دختر شیرین زبان

چاپ مجموعه مقالات ت.اس.الیوت درباره کارکرد اجتماعی شعر

هم میهن: جریان افراطی به دنبال تکرار سناریوی ناآرامی‌های سال 96 است

عراقچی: آماده ورود به مذاکرات شرافتمندانه هستیم

مداحان اهل بیت فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

پاکستان: توسعه توان نظامی بازدارندگی حق ماست

بیانیه دولت جدید سوریه درباره دیدار هیئت آمریکایی با الجولانی

هشدار امام جمعه بغداد درباره توطئه تجزیه عراق و دیگر کشورها

پاپ: حملات هوایی اسرائیل در غزه «ظالمانه» است

افسر باسابقه اطلاعاتی ایالات متحده: اسرائیل کودکان را زنده می‌سوزاند

وزیر خارجه جدید سوریه کیست؟

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق

نمره خیلی خوب زاکانی  به خودش!

روزنامه اصولگرا مطرح کرد: کدام هسته سخت؟

افزایش قیمت ها در بازار لوازم خانگی

انجمن صنعت تایر: افزایش قیمت لاستیک منتفی شد