ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ جنگ فرسایشی جنگ تمام‌عیار تحلیل روز

سرمقاله شرق/ جنگ فرسایشی جنگ تمام‌عیار
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شرق / « جنگ فرسایشی جنگ تمام‌عیار » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم کوروش احمدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
هدف اسرائیل ظاهرا استفاده از فرصت عملیات 7 اکتبر برای خاتمه «جنگ سایه‌ها» یا جنگ فرسایشی نامحدود و مدیریت‌شده توسط گروه‌های محور مقاومت در مناطق پیرامونی خود است. این راهبرد می‌تواند با حمایت اروپا و آمریکا و سکوت چین و روسیه و بی‌تفاوتی کشورهای اسلامی-عربی دنبال شود.
تحولات خاورمیانه طی دو هفته گذشته وارد مرحله جدید و چالشی‌تری شده‌ است. نتانیاهو سه روز بعد از حمله حماس به اسرائیل در 15 مهر از «تغییر نقشه خاورمیانه» سخن گفت و عملیاتی را که به شهادت سیدحسن نصرالله انجامید، «عملیات نظم نوین» نام‌گذاری کرد. اشارات نتانیاهو و افراطیون اسرائیلی نشان می‌دهد که آنها از ابتدا در نظر داشتند عملیات 15 مهر را به فرصتی برای درگیری با گروه‌های محور مقاومت و تقابل با ایران تبدیل کنند. بر این مبنا، اسرائیل که طی سه ماه اول و با هدف تمرکز بر حماس از بی‌اطلاع‌بودن ایران و حزب‌الله از حمله 7 اکتبر سخن می‌گفت، بعد از فراغت نسبی از حماس در غزه طی حملاتی بی‌سابقه در 4 دی و 13 فروردین چند مقام بلندبالای سپاه پاسداران در سوریه را به شهادت رساند. با وجود پاسخ محدود و کم‌دامنه ایران به عملیات 13 فروردین اسرائیل علیه بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، شهادت اسماعیل هنیه در 10 مرداد اقدام تحریک‌آمیز بعدی اسرائیل بود. مقامات ایران به درستی تلاش داشتند از اقدامی که فرصتی را برای گسترش جنگ در منطقه به اسرائیل بدهد، اجتناب کنند. البته دولت آمریکا نیز در جلوگیری از برخورد جدی بین ایران و اسرائیل بی‌تأثیر نبود؛ چراکه واشنگتن می‌داند که در صورت چنین برخوردی ممکن است چاره‌ای جز دخالت به نفع اسرائیل نداشته باشد.
نهایتا در مسیر به اصطلاح «تغییر نقشه خاورمیانه»، حزب‌الله به عنوان هدف بعدی در دستور کار اسرائیل قرار گرفت. ضربه‌زدن به حزب‌الله، هم در سیاست داخلی اسرائیل مورد اجماع است و برای آینده سیاسی نتانیاهو مزایایی دارد و هم به لحاظ دیپلماتیک تقریبا هیچ کشوری به استثنای ایران مخالف جدی آن نیست. اما مشکل نتانیاهو این بود که حزب‌الله نیز از جنگ تمام‌عیار پرهیز داشت و هدف عملیاتی که از 8 اکتبر آغاز کرده بود، تنها فشار به اسرائیل برای آتش‌بس در غزه بود. مشهور است که سیدحسن نصرالله گفته بود اگر در ژوئیه 2006 می‌دانست که حمله به نفر‌بر اسرائیلی و قتل سه سرباز و اسارت دو سرباز اسرائیلی به جنگ 33روزه منجر می‌شد، دست به آن اقدام نمی‌زد. بنابراین اسرائیل تنها بازگرداندن ساکنان آواره شمال اسرائیل به خانه‌های خود و «رفع تهدید حزب‌الله» را بهانه جنگ علیه حزب‌الله قرار داد. سؤال اکنون این است که این «تغییر نقشه خاورمیانه» و «نظم نوین» تا کجا قرار است ادامه یابد.
هدف اسرائیل ظاهرا استفاده از فرصت عملیات 7 اکتبر برای خاتمه «جنگ سایه‌ها» یا جنگ فرسایشی نامحدود و مدیریت‌شده توسط گروه‌های محور مقاومت در مناطق پیرامونی خود است. این راهبرد می‌تواند با حمایت اروپا و آمریکا و سکوت چین و روسیه و بی‌تفاوتی کشورهای اسلامی-عربی دنبال شود. در شرایطی که اسرائیل تهدید به جنگ تمام‌عیار را به حربه‌ای برای توقف جنگ فرسایشی تبدیل کرده، سؤال این است که ایران چه می‌تواند بکند. سیاست ایران مبنی بر پرهیز از جنگ تمام‌عیار سیاستی درست بوده‌ است. اولا انتظار این است که حزب‌الله با وجود ضرباتی که متحمل شده، قادر به حفظ تشکیلات و توان نظامی خود باشد و بتواند از خود دفاع کند. ثانیا انتظار برخی طیف‌ها از مقامات ایرانی برای انجام اقداماتی که می‌تواند به جنگی تمام‌عیار بینجامد، انتظار بجایی نیست. در صورت برخوردی جدی بین ایران و اسرائیل، آمریکا به‌ویژه در این شرایط انتخاباتی در ورود به جنگ تردید نخواهد کرد. نیروی نظامی هیچ قدرت متوسطی برای مصاف با قدرت‌های جهانی تدارک نمی‌شود. به علاوه، مشکلات موجود در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی، اطلاعاتی و امنیتی مزید بر علت برای اجتناب از یک جنگ گسترده است.
ثالثا به دلیل مخالفت آمریکا، بعید است اسرائیل ابتدابه‌ساکن قصد ورود به جنگ با ایران را داشته باشد؛ مگر اینکه بتواند بهانه‌ای برای این منظور بیابد. این بهانه می‌تواند حمله‌ای از جانب ایران علیه اسرائیل یا اقدامی در حوزه هسته‌ای باشد. در مورد دوم برخی طی چند روز اخیر توصیه به هسته‌ای‌شدن ایران به عنوان اقدامی برای اجتناب از جنگ تمام‌عیار و واکنشی در قبال تضعیف بازوهای بازدارندگی پیرامونی کرده‌اند. اما چنین توصیه‌ای خود می‌تواند منشأ تهدیدی عظیم برای امنیت ایران باشد. گام‌نهادن در چنین مسیری مستلزم تحقق شرایط متعددی مانند وجود یک سد مستحکم اطلاعاتی، حفاظت اطلاعاتی، امنیتی و ایمنی هسته‌ای و... است. 
تحرک جدی در حوزه هسته‌‌ای بسیاری را برای اقدام علیه ایران متحد خواهد کرد و چین و روسیه هم اگر همراه نشوند، حداکثر ساکت خواهند نشست. به‌علاوه بازدارندگی هسته‌ای مستلزم وجود تعداد زیادی بمب اتمی و ابزار پرتاب متنوع سه‌گانه از طریق هواپیما، موشک و زیردریایی است. یکی، دو بمب نه‌تنها بازدارندگی فراهم نمی‌کند، بلکه اگر امکانات هسته‌ای درجا هدف حمله قرار گیرند و توانایی واردکردن ضربه دوم (SSC‌) وجود نداشته باشد، بخش وسیعی از کشور می‌تواند غیرقابل زیست شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1170943/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذکر چه زمانی در ما اثر می کند؟

باز هم اژدهای کمودو و بلعیدن بز در ده ثانیه!

اظهارات حجت‌الاسلام قاسمیان در مورد تله جنگ دشمن

دعای آخرالزمانی با صدای حسین حقیقی

خاطره پزشکیان از قبولی در دانشگاه پزشکی و رئیس جمهور شدن که با تشویق حضار روبرو شد

رئیس جمهور: هنر این نیست کشور را رها کنیم، هنر این است که بمانیم و مشکلات کشور را حل کنیم

مسیر زندگی سیدحسن نصرالله از لبنان تا ایران به روایت سعید ابوطالب

ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

توضیحات دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره پاسخ به صهیونیست‌ها

رئیس جمهور از تمبر یادبود روز ملی نخبگان رونمایی کرد

پاسخ زاکانی به شایعه ممنوع‌الخروجی و تمدیدنشدن پاسپورت

جلیلی: شاهد آینده‌ای خواهیم بود که دیگر رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت

تکذیب توقف پروازها در فرودگاه بین المللی بغداد

حمله حزب‌الله به تل‌آویو با ندای لبیک یا نصرالله

فضاسازی‏‌های رسانه‌‏ای تندروهای داخلی همزمان با جنگ روانی اسرائیل

آسیا تایمز: چرا تجاوز زمینی اسرائیل به لبنان اشتباهی مرگبار است؟

قهرمانی بانوی ملی پوش اسکواش کیش

امام جمعه اهل سنت کیش: با تحقق وعده الهی، شاهد محو اسرائیل خواهیم بود.

جزیره کیش میزبان دومین نمایشگاه بین المللی شهر پایدار

عزت جامعه ایثارگری باید حفظ شود

از گارد شاهنشاهی تا قائم‌مقامی در سپاه

کلاسِ بالای حبیب بن مظاهر سلام الله علیه

گریه کارشناس شبکه تلویزیونی راشاتودی از خبر شهادت سیدحسن نصرالله

دعوای شاخ به شاخ گوزن ها وسط خیابانی در لهستان

چرا امام حسن علیه‌السلام صلح کرد؟

چگونه یک ایرانی متخصص قلب بدون داشتن ثروت زیاد به فضا سفر کرد؟

رمزگذاری 11 مگابایت داده در 250 هزار توالی دی‌ان‌ای

سرودن شعری در وصف انفجارهایی که در لبنان اتفاق افتاد

واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان

یک بانو در نهاد ریاست جمهوری پُست گرفت

توضیحات قالیباف در مورد بی‌نظمی امروز در صحن مجلس

تجمع فرهنگیان و دانش‌آموزان در حمایت از جبهه مقاومت در میدان فلسطین تهران

ماجرای بانک خون مسعود رجوی چه بود؟

پورمحمدی: تاریخ معاصر متحول خواهد شد

طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام وصول شد

رئیس قوه قضائیه: به فضل الهی انتقام سختی در انتظار صهیونیست‌هاست

حضور نماینده رهبری در منزل خانواده‌ داغ‌دیده معدن طبس؛ پیام رهبر انقلاب ابلاغ شد

فرزند سیدحسن نصرالله: خیال کرده‌اید از این راه کناره‌گیری می‌کنیم؟

«شیگرو ایشیبا» رسما نخست وزیر ژاپن شد

مادورو: ونزوئلا و روسیه اتحاد راهبردی 10 ساله امضا می‌کنند

بایدن: ترامپ دروغگو است

هشدار هیلاری کلینتون درباره توطئه علیه هریس

حملات پهپادی جدید یمن به تل‌‌آویو و ایلات اشغالی

جزئیات جدید از تجاوز زمینی رژیم صهیونیستی به لبنان

وجود 70 هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور

قالیباف: چندنرخی بودن ارز را قبول نداریم

بدون اهمیت رتبه کنکور ویزای تحصیلی بین‌المللی بگیرید!

دومین اقتصاد بزرگ جنوب شرق آسیا روسفید شد

ادای احترام معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران به مقام شامخ شهدای گمنام مازندران

نشست مشترک مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران با اوقاف استان زنجان