ایران پرسمان

آخرين مطالب

سیگنال با‌لستیک تحلیل روز

سیگنال با‌لستیک
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
رژه نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع‌مقدس بازتاب‌های بسیاری در رسانه‌های جهان داشت. امسال نیروهای مسلح کشورمان در حالی رژه سالانه خود در یادبود دفاع مقدس 8 ساله را به نمایش گذاشتند که سال‌هاست منطقه خاورمیانه تا این میزان از تنش را تجربه نکرده بود، بویژه آنکه وعده خونخواهی ترور شهید اسماعیل هنیه که در تهران به شهادت رسید، همچنان به قوت خود باقی است و به تازگی نیز ستاد کل نیروهای مسلح بیانیه‌ای در این رابطه صادر کرده است.
 در بخشی از بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح که به مناسبت آغاز هفته دفاع‌مقدس منتشر شد، آمده بود: «به آمریکای جنایتکار و رژیم دست‌نشانده جعلی آن در منطقه هشدار می‌دهیم همان‌طور که در واقعه شهادت مظلومانه سید شهیدان جبهه مقاومت حاج قاسم عزیز و عملیات تروریستی علیه کنسولگری ایران در سوریه انتقام سخت و «وعده صادق» خود را محقق کرده است، گذر زمان بر اراده جمهوری اسلامی ایران مبنی بر خونخواهی ترور ناجوانمردانه شهید اسماعیل هنیه خللی ایجاد نخواهد کرد و رژیم کودک‌کش صهیونیستی باید تاوان اشتباه احمقانه و رذیلانه خود و زیاده‌خواهی نظام سلطه را بدهد».
بر همین اساس نمایش قدرت یگان‌های مختلف نظامی و تخصصی کشورمان در مراسم رژه نیروهای مسلح، مورد توجه بسیاری از رسانه‌های جهان قرار گرفت، بویژه در جریان این مراسم در تهران که با حضور رئیس‌جمهور و عالی‌رتبه‌ترین فرماندهان نظامی کشورمان برگزار شد، 23 تیر موشک بالستیک از مقابل جایگاه عبور کرد که در میان آنها موشک «جهاد» جدیدترین ساخته هوافضای سپاه برای نخستین بار به نمایش عمومی درآمد.

حضور پرمعنای بالستیک‌ها
اگر به چند ماه پیش و بامداد 26 فروردین‌ماه امسال بازگردیم، در جریان عملیات «وعده صادق» دیدیم که چطور موشک‌های بالستیک بخش قابل توجهی از تسلیحاتی را شامل می‌شدند که به سمت اسرائیل شلیک شد. 120 موشک بالستیک در کنار 30 موشک کروز آسمان خاورمیانه را شکافتند و در حالی که 120 پهپاد پیشقراول این حمله سنگین شده بودند، بالستیک‌ها موفق عمل کردند و پایگاه نواتیم اسرائیل را شخم زدند. 
حالا در رژه نیروهای مسلح ایران، بالستیک‌ها حضور پررنگ و پرمعنایی داشتند. در تفسیر این موضوع «آفریکانیوز (آفریقانیوز)» در همکاری با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» با اشاره به رونمایی موشک‌های بالستیک و پهپادهای تازه ایران نوشت: «نمایشی از قدرت با هدف به نمایش گذاشتن قدرت و توانمندی‌های ایران»، همچنین این شبکه در گزارش خود افزود: «نیروهای مسلح ایران از سال 1980 میلادی هر سال رژه برگزار می‌کنند اما مراسم امسال با توجه به تنش‌های شدید در منطقه که ناشی از جنگ اسرائیل علیه غزه است، اهمیت و نماد خاصی پیدا می‌کند. تهران در این رژه جدیدترین موشک‌ها و پهپادهای خود از جمله پهپاد شاهد 136 بی و موشک مافوق‌صوت فتاح را به نمایش گذاشت».
رونمایی خاص از «جهاد»
«جهاد» که جدیدترین موشک بالستیک رونمایی شده در رژه نیروهای مسلح است، به نام شهید جهاد مغنیه نامگذاری شده است. فرزند برومند شهید عماد مغنیه که پیش‌تر نیز نیروی هوافضای سپاه موشک «عماد» را با نام این فرمانده توانمند و نخبه حزب‌الله لبنان طراحی کرده و ساخته بود. 
رونمایی موشک جهاد که می‌توان گفت نمونه میانبرد موشک عماد است، آن هم در زمانی که لبنان شاهد حمله تروریستی - سایبری اسرائیل به مردم این کشور بود، خود می‌تواند معنا و تفاسیر مختلفی دربرداشته باشد. گذشته از آنکه رژیم صهیونیستی در این حمله تروریستی تعداد قابل توجهی از مردم غیرنظامی لبنان را به خاک و خون کشید، مجتبی امانی، سفیر کشورمان نیز در میان آسیب‌دیدگان بود که باعث شد مسؤولان کشورمان بر پیگیری حق ایران در حمله تروریستی به سفیر کشورمان در لبنان تاکید کنند. چنانکه امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای با اعلام اینکه ایران حمله علیه سفیر خود در لبنان را به طور جدی پیگیری خواهد کرد، از دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت خواست قویا اقدامات تروریستی و جنایت هولناک اسرائیل را محکوم کنند.
پیام «شاهد 136 بی» چه بود؟
در کنار موشک جهاد، پهپاد «شاهد 136 بی» نیز در رژه نیروهای مسلح رونمایی شد. از آنجا که در عملیات «وعده صادق»، پهپادهای شاهد 136 موج اول این عملیات را آغاز کردند، به نظر می‌رسد رونمایی از نوع پیشرفته این پهپاد نیز می‌تواند پیام‌های پرمعنایی را به دشمنان مخابره کند. 
آنطور که درباره مشخصات پهپاد شاهد 136بی گفته شده، این پهپاد انتحاری نسخه به‌روزتر پهپادهای خانواده شاهد است که با دارا بودن موتور توربوجت، 4 هزار کیلومتر برد دارد و از قدرت تخریب قابل ملاحظه‌ای نیز برخوردار است.
در همین باره نشریه انگلیسی «تلگراف» گزارش خود درباره رژه نیروهای مسلح ایران را با رونمایی پهپادهای دوربرد تازه ایران آغاز کرد و نوشت: «پهپادهای شاهد 136بی ایران در مقایسه با مدل‌های پیشین خود از برد عملیاتی بسیار بیشتری برخوردار هستند». این نشریه انگلیسی در ادامه به رونمایی موشک بالستیک «جهاد» نیز اشاره کرد و نوشت: «این موشک از برد 600 مایلی برخوردار است».
همچنین نشریه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» به نقل از خبرگزاری «فرانسه» گزارش خود را با پهپادها و موشک‌های رونمایی شده ایران آغاز کرد و نوشت: «همزمان با تنش‌های شدت گرفته در منطقه، ایران از موشک بالستیک و پهپادهای انتحاری جدید خود رونمایی کرد».
این رسانه صهیونیستی در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور ایران نوشت: «اظهارات رئیس‌جمهور ایران با تشدید درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، همزمان شده است».
تایمز اسرائیل در ادامه نوشت: «موشک بالستیک جهاد که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است، از بردی هزار کیلومتری و پهپاد شاهد 136بی، نسخه تقویت‌شده و پیشرفته‌تر شاهد 136، از برد عملیاتی 4 هزار کیلومتری و کلاهک سنگین‌تر برخوردار است».
«فتاح» در مرکز توجه رسانه ترکیه‌ای
خبرگزاری «ایلکه» ترکیه هم توجه خود را معطوف موشک هایپرسونیک فتاح کرده بود که 2 تیر از این موشک در رژه نیروهای مسلح به نمایش درآمد. این خبرگزاری همچنین به حضور مقامات ارشد ایران در مراسم گرامیداشت چهل‌وچهارمین سالگرد هفته دفاع‌مقدس اشاره کرد و نوشت: «در بین مهم‌ترین رخدادهای رزمایش نیروهای مسلح ایران، می‌توان به رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح، تازه‌ترین موشک اضافه‌شده به زرادخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد. با این موشک، ایران در بین 4 کشور دارنده فناوری تولید موشک هایپرسونیک قرار گرفته است».
شبکه لبنانی «المیادین» هم که اکنون کشورش به جهت شعله‌ور شدن درگیری‌های نظامی بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله در مرکز توجهات قرار دارد، در گزارش خود با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور نوشت: «به گفته مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، توانمندی‌های دفاعی و بازدارندگی این کشور به گونه‌ای تکامل پیدا کرده که هیچ کشوری جرأت حمله به خاک ایران را نخواهد داشت».
این شبکه همچنین با اشاره به توانمندی‌های موشکی کشورمان گزارش کرد: «در طول این رزمایش، ایران 21 موشک بالستیک، از جمله موشک بالستیک جهاد را که تازه‌ترین موشک بالستیک ایران محسوب می‌شود، به نمایش گذاشت».
المیادین در ادامه گزارش خود به توانمندی موشک جهاد پرداخت و نوشت: «موشک بالستیک جهاد، یک موشک با سوخت جامد و برد هزار کیلومتری است».

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1167893/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحلیلی از آخرین وضعیت بورس در سومین روز هفته

سهام کامرزبانک آلمان و یونی‌کردیت ایتالیا سقوط کرد

سرمایه گذاری، حتی بالاتر از سود بانکی!

رکود شدید بازار خودروی صفر در اتحادیه اروپا

بیلیارد بازی کردن کار هرکسی نیست

شیر دریایی بازیگوش مقابل دوربین

خندیدن بامزه دختر بچه بعد از سوت زدن

یکی از زیباترین کلیساهای جهان در کلمبیا

سرعت بالای این لاکپشت شگفت زده‌تان می کند!

معرفی محصولات دانش‌بنیان عرضه‌شده در نمایشگاه بین‌المللی ماینکس

پاییز می رسد که مرا مبتلا کند

دلنوشته تلخ ابطحی: آری این چنین بود برادر!

سومین دیدار پزشکیان در نیویورک؛ گفت‌وگو با رئیس شورای اروپا

روایت خبرگزاری فرانسه از نشست پزشکیان با رسانه‌ها؛ اسرائیل به دنبال جنگ گسترده‌تر است

کواکبیان: برای انتصاب افراد در دولت باید استعلام نهادهای چهارگانه لحاظ شود

قطع سخنرانی وزیر دارایی انگلیس با شعار‌های ضد اسرائیلی

حمله ارتش رژیم صهیونیستی به بیروت

ادعای ترور فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله به ضاحیه

برخورد ماموران امنیتی با یک جوان که سخنرانی وزیر دارایی انگلیس را مختل کرد

شب سرخ معدن سیاه

ورزشکاران 70 کشور جهان در رقابت های بدنسازی قهرمانی جهان در کیش

بازدهی کدام بازار بیشتر بود؟

ادامه روند افزایش قیمت مسکوکات؛ سکه امامی وارد کانال 45 میلیون تومان شد

تصادف عجیب اما واقعی!

ترسیدن جالب گربه از آب

کم‌شنوایی ناشی از شیمی‌درمانی، با فناوری‌نانو قابل پیشگیری است

بازار جهانی نانوکاتالیست‌ها تا سال 2030 به 4٫1 میلیارد دلار می‌رسد

مهم ترین زمان زندگیت!

اولین شاعر بانو در ادبیات!

هاشمی‌طبا: روسای دو قوه دیگر اهل لجاجت نیستند و با دولت پزشکیان همکاری می‌کنند

دومین دیدار پزشکیان در نیویورک؛ گفت‌وگو با گروه «الدر»

پیام تسلیت سردار سلیمانی در پی حادثه دردناک معدن طبس

بیانیه آیت الله سیستانی درحمایت از لبنان

لحظه بمباران جنوب لبنان حین پخش زنده شبکه خبر

شمار شهدای لبنانی در حمله نظامی رژیم صهیونیستی به 274تن رسید

حزب‌الله نخستین‌بار از ابتدای جنگ، از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

حشد شعبی: در کنار لبنان هستیم

افزایش 49 درصدی وصولی سازمان مالیاتی در نیمه اول امسال

آمار رشد اقتصادی بهار امسال

ناترازی میان تولید و مصرف بنزین

«ندا علایی» نخستین حسابرس کل زن در دیوان محاسبات شد

100 هزار تن برنج در گمرک رسوب کرد

سکه و طلا در قله 5 ماهه

تفاهم‌نامه مهم وزارت راه و شهرسازی و بنیاد شهید در حوزه مسکن/ تلاش برای تسریع برگزاری کمیسیون‌های پزشکی جانبازان

داستانک/ بزرگواری پسر بچه فقیر

واقعی ترین شبیه ساز بازی کامپیوتری!

رودخانه شگفت انگیز استرین در نروژ

اولین موشک چندبار مصرف چین در هنگام فرود سقوط کرد

آزادی فرزند دست های خالیست!

نخستین دیدار پزشکیان در نیویورک؛ نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی