ایران پرسمان

آخرين مطالب

نماینده ایران در سازمان ملل: بیش از 6 میلیون تبعه افغانستان در ایران زندگی می‌کنند سیاست روز

نماینده ایران در سازمان ملل: بیش از 6 میلیون تبعه افغانستان در ایران زندگی می‌کنند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: بیش از 6 میلیون تبعه افغانستان در حال حاضر در ایران زندگی می‌کنند و هزینه سالانه آن بیش از 10 میلیارد دلار است، اما جامعه بین‌المللی نسبت به این مساله فوری بی‌توجه بوده است.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی به شورای 15 عضوی امنیت افزود: جامعه بین‌المللی باید حمایت کافی و پایدار را از کشورهایی مانند ایران و پاکستان که با چالش‌های مداوم در افغانستان مواجه هستند، فراهم کند.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل همچنین اعلام کرد: ایران قصد دارد سومین نشست چهارجانبه در سطح وزرای خارجه، با حضور ایران، چین، پاکستان و روسیه، را در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار کند.
متن سخنان امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت پیرامون وضعیت افغانستان در روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با 18 سپتامبر 2024 به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رئیس،
عالیجنابان محترم،
ما گزارش اخیر دبیرکل (S/2024/644) را مورد توجه قرار می‌دهیم که به چالش‌های شدید اقتصادی و انسانی اشاره دارد و نشان می‌دهد که 23.7 میلیون نفر همچنان نیازمند کمک‌های فوری هستند. تا تاریخ 30 اوت، طرح نیازها و پاسخگویی‌های بشردوستانه افغانستان برای سال 2024 تنها 24.9 درصد از مبلغ 3.06 میلیارد دلاری مورد نیاز را تأمین کرده است که میلیون‌ها نفر، به‌ویژه زنان و کودکان، تحت تأثیر شدید قرار گرفته‌اند.
این وضعیت همچنان نگرانی جدی برای کشورهای همسایه که مستقیماً تحت تأثیر بحران انسانی قرار دارند، ایجاد می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه با چالش‌های ناشی از ورود مهاجران غیرقانونی مواجه است. از زمان خروج غیرمسئولانه ایالات متحده در اوت 2021، مهاجرت گسترده از افغانستان فشار سنگینی را بر کشور ما وارد کرده است؛ کشوری که پیش‌تر نیز تحت تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی قرار داشت. با بیش از شش میلیون افغانستانی که در حال حاضر در ایران زندگی می‌کنند، هزینه سالانه آن بیش از 10 میلیارد دلار است، اما جامعه بین‌المللی نسبت به این مسئله فوری بی‌توجه بوده است. جامعه بین‌المللی باید حمایت کافی و پایدار را از کشورهایی مانند ایران و پاکستان که با چالش‌های مداوم در افغانستان مواجه هستند، فراهم کند.
جمهوری اسلامی ایران همچنین به‌شدت نگران مسئله تداوم مشکل مواد مخدر است. اگرچه مقامات دوفاکتو تمایل به همکاری با جامعه بین‌المللی نشان داده‌اند، اما مسائل مربوط به معیشت جایگزین و پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد مخدر همچنان به‌شدت تحت‌پوشش مالی قرار نگرفته است. همان‌گونه که در گزارش دبیرکل تأکید شده است، تلاش‌های مبارزه با مواد مخدر نیازمند توجه فوری و اقدام لازم است تا هم امنیت و هم ثبات اقتصادی برای مردم افغانستان تضمین شود.
ما از نتایج نشست اخیر دوحه که توافق بر سر ایجاد یک کارگروه در زمینه مواد مخدر صورت گرفت، استقبال می‌کنیم. ایران آمادگی دارد تا به‌طور فعال در این مکانیزم مشارکت نماید.
جناب آقای رئیس،
جمهوری اسلامی ایران به‌شدت نگران تهدید فزاینده‌ای است که از سوی داعش-خراسان ایجاد شده و این گروه همچنان به انجام حملات و گسترش تبلیغات خود ادامه می‌دهد که امنیت و ثبات کشور و منطقه را به خطر می‌اندازد. ما به‌شدت حملات تروریستی اخیر داعش، به‌ویژه حملات علیه جوامع شیعه و هزاره را محکوم می‌کنیم. بار دیگر از مقامات دوفاکتو می‌خواهیم که به تعهد خود برای مقابله با تروریسم به‌صورت برابر عمل کنند و تمام گروه‌های تروریستی را منحل نمایند.
جناب آقای رئیس،
اقدامات محدودکننده علیه دختران، زنان و اقلیت‌های قومی، به‌ویژه در دسترسی به آموزش و محدودیت‌های حقوق سیاسی و اجتماعی آن‌ها، بسیار نگران‌کننده است. جمهوری اسلامی ایران از مقامات دوفاکتو می‌خواهد که در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند و تمامی این محدودیت‌ها را لغو نمایند. ایران همچنان به تعامل با مقامات دوفاکتو متعهد است تا از مردم افغانستان حمایت کند؛ چرا که این امر برای صلح و ثبات کشور و منطقه حیاتی است.
برای کمک به توسعه اقتصادی افغانستان، ایران به حفظ روابط اقتصادی و تجاری خود ادامه داده و بر پروژه‌های کلیدی در حوزه‌های ترانزیت، معدن و کشاورزی تمرکز کرده است. طرح‌های اصلی شامل بندر چابهار، راه‌آهن، تأمین سوخت و تلاش‌هایی برای ترویج کشاورزی جایگزین به‌منظور مبارزه با تولید مواد مخدر است. ما همچنین متعهد به همکاری نزدیک با کشورهای همسایه، شرکا و سازمان ملل متحد برای ایجاد صلح و امنیت پایدار در افغانستان هستیم.
در این راستا، ایران قصد دارد سومین نشست چهارجانبه در سطح وزرای خارجه، با حضور ایران، چین، پاکستان و روسیه، را در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار کند. این نشست بر هماهنگی تلاش‌ها برای تعامل با مقامات افغانستان به‌منظور ترویج صلح و ثبات در این کشور متمرکز خواهد بود.
در نهایت، جناب آقای رئیس،
کمک‌های بشردوستانه باید بی‌طرفانه و بدون قید و شرط باشد تا اطمینان حاصل شود که این کمک‌ها به دست نیازمندان می‌رسد. هرگونه سیاسی‌سازی کمک‌ها فقط به مردم افغانستان آسیب خواهد رساند.
در عین حال، دارایی‌های مسدود شده افغانستان باید بدون شروط سیاسی بازگردانده شود و تحریم‌ها نباید مانع تلاش‌ها برای احیای اقتصاد این کشور شوند، همان‌طور که دبیرکل نیز خواستار آن شده است. علاوه بر این، کشورهای غربی که بیش از 20 سال افغانستان را اشغال کردند و سپس به‌طور غیرمسئولانه‌ای از آن خارج شدند، باید به تعهدات خود برای کمک به بازسازی اقتصاد افغانستان و مبارزه با تروریسم عمل کنند.
ما نقش حیاتی هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در ترویج صلح و ثبات در این کشور را به رسمیت می‌شناسیم و کاملاً از نماینده ویژه دبیرکل در اجرای مأموریت یوناما حمایت می‌کنیم. همان‌طور که دبیرکل در گزارش خود تأکید کرده است، مسیر پیش‌رو طولانی و دشوار خواهد بود. موفقیت نیازمند صبر و تمایل به یافتن رویکردی «گام‌به‌گام» برای ایجاد اعتماد در طول زمان است.
سپاسگزارم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1166802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیب منفی رشد اقتصادی

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت منصوب شد

پیش‌بینی رشد 30 درصدی تولید زعفران برای امسال

برگی از تاریخ/ ابوعلی سینا کدام محله تهران را قرنطینه کرد؟

زیبایی خلیج فارس

سرلشکر سلامی: اقدامات تروریستی به زودی با پاسخ کوبنده جبهه مقاومت روبه رو خواهد شد

دیپلمات طالبان این‌ بار به احترام سرود ملی ایران نایستاد

انتقاد عضو خبرگان از بازگشت دانشجویان اخراجی به دانشگاه

پوتین: تولید تسلیحات را چند برابر کرده‌ایم

ایران، سلطان چاپ پول جهان است؟

پرتاب صندلی در مناظره انتخاباتی برای شهردار در برزیل

گوناگون/ کشف حقیقتی جالب در مورد نقاشی شب پرستاره ون‌گوگ

سوپرشارژ کردن سلول‌های بدن به مقابله با سرطان کمک کرد

دعا کردن از دید مولانا

بهشتی پور درخصوص انفجار پیجرها در لبنان: باید گذرگاه‌های نفوذ را کور کنیم

فرمانده برجسته نظامی کومله به هلاکت رسید

حملات موشکی حزب‌الله به مواضع اشغالگران

وزیر دفاع یمن: آماده جنگ طولانی‌مدت با رژیم صهیونیستی هستیم

سید حسن نصرالله: کشتار سه‌شنبه و چهارشنبه اعلام جنگ علیه لبنان است

سیمپسون‌ها این را پیش‌بینی نکرده بودند!

کشف 29 همت فرار مالیاتی از 60 دانه درشت

پس از لبنیات، رب گوجه‌فرنگی هم گران شد

نماینده مجلس: مسئول کنترل تورم فقط بانک مرکزی نیست

گل آرایی حرم امیرالمومنین علی (ع) به مناسبت میلاد پیامبر(ص)

گوناگون/ فروش فراتر از انتظار یک خودنگاره پرابهام

دانشمندان به یک روش برای بازیابی حافظه دست یافته‌اند!

چه قدر کتاب میخونی؟

سودای گنج سه نفر را به کام مرگ کشاند

فاتحه خوانی قالیباف بر مزار سهراب سپهری

اهداف و پیامدهای ترورهای کور صهیونیست‌ها در لبنان

افزایش آمار شهدای جنایت تروریستی اسرائیل در لبنان

سه داعشی در عراق به اعدام محکوم شدند

از مرصاد تا شورش دراوین

جنایت سایبری از موضع انفعال

سنت‌شکنیِ دولت پزشکیان

مطالبه 29 همت مالیات از محل کشف فرار مالیاتی

موزه جواهرات ملی به‌زودی بازگشایی می‌شود

پیروی از مشی شهدا بهترین الگو برای جامعه به ویژه برای نسل جوان است

کارکنان بنیاد خدمت به جامعه ایثارگری را سرلوحه کارها قرار دهند

دیدار سرپرست بنیاد شهید آذربایجان شرقی با 5 خانواده شهید و 3 جانباز در تبریز

تصاویر شوکه‌کننده از شکست یک مار بزرگ مقابل حمله گروهی مورچه‌ها

داستانک/ روی به‌سوی تو کنم با چه رو؟

جواهرات پنهان «لوور»

شکار ماهی توسط پرنده شکارچی

شعرخوانی حمیدرضا برقعی

نخستین استخراج خودکار اکسیژن از خاک ماه رقم خورد

سخنان جالب دکتر بهمن بنی هاشمی

ریشه‌های واژگان زبان فارسی

آخرین وضعیت سلامتی سفیر ایران در لبنان

لایحه عفاف و حجاب در کش‌وقوس اجرایی شدن