ایران پرسمان

آخرين مطالب

استاد شهریار یکی از قله‌نشینان شعر فارسی است خردنامه

استاد شهریار یکی از قله‌نشینان شعر فارسی است
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا /یک پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی گفت: شهریار در نوع خود هم از نظر زبان و هم از نظر قالب‌هایی که استفاده می‌کرد قطعا یکی از قله‌نشینان شعر فارسی است.
سعید طرزمی در خصوص جایگاه شعری استاد شهریار اظهار کرد: در شعر فارسی شاعران متعددی مانند حافظ، فردوسی، مولانا، سعدی، نظامی و خاقانی وجود دارند که هر کدام جایگاهی از شعر فارسی را از آن خود کرده و به نوعی سرنشین بخشی از شعر فارسی هستند.
وی افزود: در سال‌های اخیر گزاره‌ای مطرح می‌شود که شهریار ادامه راه حافظ یا سعدی در شعر فارسی است. حتی عده‌ای از شهریار به عنوان حافظ معاصر یا حافظ ثانی یا سعدی معاصر و یا سعدی ثانی نام برده‌اند.
این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی اضافه کرد: اینکه شهریار از نظر زبانی تا حدی پیرو سعدی و از نظر شیفتگی قلبی بسیار علاقه‌مند به حافظ بود هیچ شک و تردیدی نیست و در دیوان او کاملا پیداست، اما شهریار در نوع خود هم از نظر زبان و هم از نظر قالب‌هایی که استفاده می‌کرد قطعا یکی از قله‌نشینان شعر فارسی است. به عبارت دیگر یکی از قله‌های شعر فارسی در طول تاریخ 1000 ساله خود قطعا می‌تواند به دلایل متعدد علمی متعلق به شهریار نیز باشد.
وی عنوان کرد: شهریار زبان منحصربه‌فردی در شعر دارد و هیچ‌گاه در آثار شاهکارش پیرو شاعرانی مانند حافظ و سعدی نبود و برای خود زبان ویژه‌ای در غزل داشت. اگر به تعدادی از غزل‌های مشهور شهریار مانند «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا»، «تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم»، «از تو بگذشتم و بگذاشتمت با دگران» و دیگر آثار نگاه کنیم متوجه تفاوت آن‌ها با اشعار حافظ و سعدی نیز می‌شویم.
زبان عامه مردم به صورت رها شده‌ای در اشعار شهریار دیده می‌شود
طرزمی تصریح کرد: زبان ویژه و منحصر به فرد شهریار در عین فاخر بودن و ادبی بودن برگرفته از زبان متن عامه مردم است. بسیاری از اصطلاحات کوچه بازاری که مردم به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنند به صورت بسیار ساده و رها شده‌ای در اشعار شهریار نیز دیده می‌شود. این واژگان و نوع ترکیبات در اشعار حافظ، سعدی و فردوسی اجازه ورود ندارند اما شهریار اجازه ورود این موارد را به شعر خود می‌دهد و آن‌ها را چنان در خدمت شعر خود نگه می‌دارد که تبدیل به بخشی از نقطه قوت شعر شهریار می‌شود؛ «پدرت گوهر خود را به زر و سیم فروخت /پدر عشق بسوزد که درآمد پدرم».
وی با بیان اینکه کلمات فاخر ادبی به خودی خود در جایگاه ادبی خودشان قرار دارند و اینکه کلمات در خدمت شعر قرار گیرند هنر شهریار است، ادامه داد: جنبه دیگر شهریار در این است که شعری می‌سراید تا برگرفته از زندگی واقعی و حقیقی باشد. این نوع واقعه‌سرایی که شاعر از حوادث زندگی خود می‌گوید در اشعار خاقانی هم دیده می‌شود اما شهریار را سرآمد واقعه‌سرایی در شعر فارسی می‌دانند؛ تا حدی که زندگی‌نامه شهریار را می‌توان از خلال اشعار خودش نیز بیرون کشید.
شهریار میراث‌دار گذشته شعری ماست
این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اینکه بسیاری از اشعار شهریار شأن نزول دارند، خاطرنشان کرد: این جنبه کلاسیک شعر شهریار است که این سروده‌ها به چه علت و در چه زمانی سروده شده‌اند. شهریار قصایدی هم دارد که از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. اما شهریار به قول بسیاری از پژوهشگران بزرگ، میراث‌دار گذشته شعری ماست و شعر کلاسیک را نمایندگی می‌کند و جنبه جدیدی به آن شعر کلاسیک نیز داده است، اما ویژگی مهم شهریار که کمتر به آن پرداخته شده جنبه مدرن و جدید شعر اوست.
وی اظهار کرد: شهریار در یک خانواده متمدنی در تبریز متولد شد. پدرش از وکلای معروف تبریز بود و با توجه به زندگی شخصی که داشته علاوه بر آموختن زبان عربی توسط پدرش، زبان و ادبیات فرانسه را با کمک معلم خصوصی در حد اعلاء فرا گرفت و این امر باعث آشنایی او با ادبیات اروپا، فرانسه و به ویژه مکتب رمانتیسم شد.
شهریار از سرآمدان شعر رمانتیک است
طرزمی تصریح کرد: خلاقیت مهم شهریار خصوصا از دهه 20 به این طرف به شاهکارهایی است که او به تأثر از آنچه از مکتب رمانتیسم در اروپا آموخته است و او با شیوه شعری شاعران رمانتیک آشنا بوده و این امر باعث پدید آمدن بسیاری از شاهکارهای شعر رمانتیک در دوره معاصر شده است.
وی ادامه داد: زمانی که اصطلاح رمانتیک را به کار می‌بریم به این منظور است که آن جریان خلاق و شاخصی که از قرن 18 به بعد در فرانسه و اروپا به وجود می‌آید و بسیاری از شاهکارهای معاصر جهان و به طبع آن شاهکارهای معاصر ایران در او شکل می‌گیرند. همچنین نیما یوشیج را می‌توان در کنار شهریار از سرآمدان شعر رمانتیک دانست.
این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: اشعاری مانند «هزیان دل»، «دو مرغ بهشتی»، «راز و نیاز» و همچنین بعضی از مثنوی‌ها و شعرهایی مانند «حیدربابا» و «سهندیه» که به زبان ترکی آذربایجان سروده به شدت متاثر از مبانی مکتب رمانتیسم هستند. قالب اصلی و غلبه کننده در شعر شهریار به لحاظ موضوعی غزل و شعر عاشقانه است که به کرات در شعر او مشاهده می‌کنیم.
شهریار ایران را وطن و سرزمین حقیقی خودش می‌داند
وی خاطرنشان کرد: دومین مضمونی که می‌توان در شعر عاشقانه از اشعار استاد شهریار مشاهده کرد مضمون وطن و ایران است که ایران را وطن و سرزمین حقیقی خودش می‌داند و به شدت دوستدار و عاشق ایران است و آن را در اشعار فارسی و هم ترکی نیز مشاهده می‌کنیم.
طرزمی با اشاره به اینکه شهریار به شدت شاعر مذهبی است و یکی از ارکان مهم در شعر شهریار نیز به شمار می‌رود، بیان کرد: شهریار یکی از الگوهای ملی‌گرایی و ایران دوستی در 100 سال اخیر است. واکنش‌های متعددی که شهریار در بزنگاه‌های مهم تاریخ از خود نشان داده همیشه شاعری زمان‌شناس بوده است، زیرا می‌دانست که در چه زمانی میهن و ایران به چه نوع شعر و پیامی نیاز دارد.
وی تصریح کرد: گاهی اوقات شهریار احساس نیاز می‌کند که از جلوه‌های تاریخ ایران سخن بگوید و بسیار قاطعانه هم سخن می‌گفت. به عنوان مثال در شعر تخت جمشید می‌بینیم که در فضایی بسیار رمانتیک و یک سفر خیالی به تخت جمشید بسیاری از مظاهر بزرگ ایران باستان را جلوه‌گری می‌کند. حتی در شعر ترکی هم به مظاهر ایران باستان نیز اشاره می‌کند. بنابراین شهریار در هر دوره از تاریخ واکنش‌های خود را در قالب شعرهای بسیار زیبا به کار می‌برد که جزو شاهکارهای شعری او محسوب می‌شود. این امر نشان می‌دهد که مظاهر ایران دوستی شهریار تا حدی مغفول مانده و دیده نشده است.
شهریار نماینده مظاهر مدرنیته در شعر فارسی است
این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: اینکه روز شعر و ادب فارسی به نام شهریار است نظرهای متعددی پیرامون او وجود دارد، اما واقعیت موضوع این است که اگر بخواهیم از میان معاصران کسی را برگزینیم که تبلور تمام شعر فارسی و ادامه راه گذشتگان باشد شهریار بهترین گزینه می‌توانست باشد، زیرا او نماینده مظاهر مدرنیته در شعر فارسی است.
طرزمی گفت: شهریار یک شاعر ایران دوست و به شدت مذهبی و نماینده شعر تشیع به عنوان مذهب عامه و فراگیر در جامعه ایران است و هر طور که در نظر بگیریم شهریار نماینده تام و تمام شعر معاصر ایران و به نوعی آیینه‌ای از آنچه در گذشته شعر فارسی ما رخ داده است، می‌شود. شهریار این شعر را در وصف امام زمان (عج) نیز سروده است.
در انتظار تو چشمم سپید گشت و غمی نیست/ اگر قبول تو افتد فدای چشم سیاهت

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1166448/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردشگری ایران در مسیر جاده ابریشم

گاز و برق به‌ خاطر FATF قطع شد؟

چین، مقصد اصلی کالاهای غیر نفتی ایران

ساخت ماشین واقعی سواری با چوب

لحظۀ رو در رو شدن اژدهای کومودو با مارماهی

ال‌جی هدفون مجهز به گرافن تولید کرده است

درخواست یک اصولگرا از وزارت کشور: تجمعات بدون مجوز را برهم زنید

رهبر انقلاب: این تسلط دریایی ناوگان های دریایی ما، پیام آور عزت ملت هاست

هشدار آمادگی تخلیه به 10 میلیون نفر در لس‌آنجلس

نفوذ لابی‌های صهیونیستی در انگلیس و آمریکا

سرمقاله آرمان ملی/ اجماع ملی و رادیکال‌ها

خطر "افت فشار گاز" بیخ گوش پارس جنوبی

دردسر جدید خودروسازان؛ مطالبات قطعه‌سازها پرداخت نشد

توزیع عادلانه خدمات به خانواده معظم شهدا و ایثارگران از اولویت‌های سازمان است

شکار جیب‌برهای لندن با دوربین مخفی!

تست برای کار شیشه پاک کنی در آلمان!

تولید سوخت هواپیما از پلاستیک بازیافتی

داستانک/ آخر فروردین

استیضاح همتی با 80 امضا به هیأت رئیسه مجلس ارسال شد

نماینده مجلس: لایحه جایگزین برای قانون عفاف و حجاب معنا ندارد

عراقچی: اگر امنیت سفارت ایران در دمشق تضمین شود با بازگشایی آن مشکلی نداریم

آمریکا تولید سلاح برای تایوان را افزایش می‌دهد

کیهان: اعترافات ظریف را بخوانید، خسارت‌های برجام را تکرار نکنید

سرمقاله آرمان امروز/ تلاش اروپا برای تثبیت جایگاه و فرصتی برای ایران

ردپای بیکاری در مهاجرت های داخلی

70 هزار تن گوشت قرمز بیش از نیاز کشور وارد شد

بیان آیت الله جوادی آملی درباره شعر استاد شهریار

نمایی زیبا از ساحل خلیج فارس

کشف ویژگی‌های بی‌سابقه در یک سیاه‌چاله فعال

چاپ کتاب ایرج پارسی‌نژاد درباره «نیما یوشیج در یادداشت‌هایش»

فاضلی: حاضرم خسارت وارده به میکروفن صداوسیما را پرداخت کنم

توصیف خبرنگار وال استریت ژورنال از دور جدید مذاکرات ایران و اروپا

شرط عراقچی برای مذاکره هسته‌ای با دولت جدید آمریکا

شهادت 25 فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل به غزه

خارج کردن بقایای موشک یمنی از پشت‌بام خانه‌ای در حومه تل آویو

توقف کمک به اوکراین، ایده محبوب در آمریکا

آتلانتیک: آیا بایدن واقعا می‌توانست ترامپ را شکست دهد؟

سرمقاله هم میهن/ کی راضی است؟

کلاهبرداری با طلای رنگ پریده

حکمت/ دیدار مستضعفان نشانۀ فروتنى است

تقویم تاریخ/ آغاز نخستین مهاجرت مسلمانان مکه به حبشه

افزایش بازده واکنش شکافت آب با فتوکاتالیست اصلاح شده با رنگ

ترجمه «بلندی‌های بادگیر» به چاپ دهم رسید

مشاور امور روحانیت احمدی‌نژاد درگذشت

پاسخ پزشکیان به ادعاهای مطرح شده علیه ترامپ؛ ایران برنامه‌ای برای ترور ندارد

کمالی پور: مدیرانی که نمی‌توانند امیدآفرین باشند باید کنار بروند

حماس: خون شهدا دامن اشغالگران را خواهد گرفت

سرمقاله خراسان/ خداوند علی(علیه‌السلام) را آفرید تا ...

سرمقاله دنیای اقتصاد/ خزان سوری

سیاهه وام‌های خبرساز بانکی