ایران پرسمان

آخرين مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه تحلیل روز

جنگ کریدورها در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی یوسف-اقتصاددان و تحلیلگر امور مالی عمومی| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مسیری به طول 1200کیلومتر را که خلیج‌فارس را از طریق جاده، راه‌آهن و بنادر به ترکیه وصل می‌کند، به عنوان «جاده ابریشم جدید» توصیف می‌کند. «پروژه جاده توسعه» عراق در نهایت تلاش می‌کند کانال سوئز را در زمینه حمل‌ونقل از آسیا به اروپا به چالش بکشد. با اختلالات اخیر در عبور کالا از دریای سرخ، سیاستمداران هر دو کشور امیدوارند که کریدور اقتصادی عراق-ترکیه به جایگزین مناسبی برای آن تبدیل شود. به این منظور، بغداد و آنکارا باید ابتدا بر اختلافات سیاسی، مناقشات مربوط به حقوق آب و مسائل امنیتی که می‌تواند تهدیدی بر پروژه پیشنهادی «جاده توسعه» باشد غلبه کنند؛ پروژه‌ای که می‌‌‌تواند ده‌‌‌ها میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. «پروژه جاده توسعه» پس از تکمیل، زمان سفر بین آسیا و اروپا را کوتاه می‌کند.
در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر محمد السودانی با رئیس‌جمهور اردوغان در آنکارا دیدار کرد. این دیدار چند ساعت به طول انجامید و در نهایت اردوغان اعلام کرد که کار «پروژه جاده توسعه» آغاز خواهد شد. با وجود اینکه ترکیه نقش اصلی را در اجرای این پروژه دارد، اما دولت عراق به دنبال مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای در این پروژه بوده است؛ در درجه اول برای جذب سرمایه‌گذاری و بودجه، سپس برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و تقویت روابط به عنوان حائلی در برابر درگیری‌های احتمالی.
این پروژه دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی برای عراق در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تامین مواد وارداتی از خارج است. البته ذکری از بازده مالی مستقیم از طریق کارمزد و مالیات به میان نمی‌آوریم. به گفته احمد الراوی، اقتصاددان، «جاده توسعه در صورت جدیت در اجرا، نمایانگر چشم‌‌‌اندازی بلندپروازانه است و در توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور در حوزه حمل‌‌‌ونقل و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی عالی با ایجاد بیش از 250‌هزار شغل (با تکمیل پروژه) نقش عملی خواهد داشت.» بخشی از «پروژه جاده توسعه» ایجاد یک «کانال خشک» در جنوب عراق است که بندر بزرگ «فاو» را از طریق تونل‌های غوطه‌ور به بندر «ام‌قصر» متصل می‌کند. این مسیر در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز، دوهفته در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
اجرای پروژه‌ای با چنین مقیاس، به‌ویژه در عراق، با چالش‌هایی مواجه است. از آنجا که «جاده توسعه» به تکمیل بندر بزرگ فاو وابسته است، اولین مانع کمبود بودجه بوده است. تاکنون تنها پنج اسکله از 99اسکله‌ای که پیش‌بینی شده، ساخته شده است. اگر بودجه در این سطح ضعیف ادامه یابد، تکمیل بندر بزرگ فاو بیش از 20سال طول خواهد کشید. در مورد چالش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، بندر «مبارک» در کویت که در حال ساخت است، قصد دارد ترافیک کشتیرانی را به سمت کویت هدایت کند. کویت با پیش‌بینی اینکه بندر مبارک قبل از بندر بزرگ فاو به بهره‌برداری می‌رسد، تلاش کرده است دولت عراق را متقاعد کند که بندر مبارک را از طریق راه‌آهن به «جاده توسعه» متصل کند. این کار می‌تواند بندر بزرگ فاو را به‌شدت تضعیف کند؛ زیرا کویت کنترل بیشتری بر خطوط کشتیرانی خواهد داشت و مزیت‌های اقتصادی عراق در «جاده توسعه» را کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1116475/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فهرست کالاهای دریافت کننده ارز اعلام شد

آبشار دتیان؛ چهارمین آبشار بزرگ آسیا

تلاش خادمان رضوی برای گل آرایی حرم سلطان زیر بارش شدید باران

تصاویر هولناک از شلیک یک پدر به سمت نوزادش و به آتش کشیدن خانه!

شمارش معکوس برای پرتاب ماموریت کشف اسرار قطب‌های زمین

معنای لغوی کلمات در فرهنگ و ادبیات فارسی

وعده مخبر در بازدید میدانی از مناطق سیل زده مشهد: برای پیگیری و جبران خسارات در کنار مردم خواهیم بود

توئیت موسوی در آخرین روز مأموریتش بعنوان سفیر ایران در آذربایجان

واکنش رئیس دیوان عالی کشور به مصوبه تعطیلی شنبه‌ها: از یک مجلس انقلابی بعید بود

روایت پزشک لس‌آنجلسی از رنجی که مردم غزه می‌کشند

انتخاباتی به بزرگی 27 کشور!

پایان درگیری‌ها؛ مقامات طالبان و پاکستان به مذاکره نشستند

ریزش سنگین شاخص کل بورس در آغاز معاملات

سقوط‌ آزاد دلار؟

پورابراهیمی: مجلس درباره وضعیت بازار سرمایه جلسه فوق‌العاده برگزار کند

راهنمای خرید میز تنیس و فوتبال دستی

وزیر کار: به‌روز رسانی اطلاعات «درآمدی» ایرانیان؛ دهک‌بندی‌ها «دقیق» می‌شوند

پاسخ نماینده مجلس به علت دسترسی به پلتفرم های فیلتر شده

عرضه پنج خودرو در سامانه خودروهای برقی؛ سامانه از دسترس خارج شد!

راه اندازی غرفه نمایشگاهی تجهیزات پزشکی جانبازان توسط تشکل‌های ایثارگری

لحظه تلخ سقوط مهماندار از هواپیما به خاطر اشتباه مسئول پله!

مسابقه بین گربه‌ها برای دویدن روی تردمیل

با به دست آوردن رگ خواب می‌توانید طرف مقابل را بخوابانید

هوش مصنوعی چه کمکی به بازار نشر می‌کند؟

بازدید میدانی مخبر از مناطق سیل زده شهر مشهد

بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قیز قلعه‌سی

فرزند حمید نوری: پدرم حتی اجازه تماس تلفنی با خانواده را ندارد

رابطه بین دموکراسی و اعتماد عمومی به پارلمان در کشورهای مختلف

سد «قیزقلعه‌سی» با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد

خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور: برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی

حمله وحشیانه پلیس نیویورک به شرکت کنندگان در تظاهرات حمایت از فلسطین

درگیری شدید اطراف دفتر نتانیاهو

بمباران اطراف بیمارستان کمال عدوان غزه

وام بدهید، بچه بیاورند

تلاش برای کنترل بحران

نماینده مجلس: مردم نگران مالیات نباشند، تا 4 خانه مشمول مالیات نمی‌شود

پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به تاخیر افتاد

دستورالعمل اسقاط خودروهای فرسوده ابلاغ شد

فرود عجیب و استثنایی بوئینگ 767 در باد و باران

اینجا آمازون نیست؛ عسلویۀ خودمان است

گوناگون/ نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد

ایلان ماسک برای راه‌اندازی استارلینک وارد اندونزی شد

تنها راه التیام سوگ!

فرمانده نیروی دریایی ارتش: دریادلان ما با اقتدار جلوی بیگانگان می‌ایستند

چرا میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس زیر 50 درصد است؟

زمزمه صلوات خاصه امام رضا(ع) توسط رهبر انقلاب

معترضان خیابان‌ها در تل آویو بستند

حمله مقاومت عراق به ایلات اشغالی

صهیونیست‌ها کف خیابان‌های تل‌آویو به جان هم افتادند

بازداشت وحشیانه حامیان فلسطین توسط پلیس نیویورک